dinsdag 24 februari 2009

Heathrow T5

Gezien ik vorige week zondag absoluut de laatst mogelijke vlucht richting Newark wou nemen (feestjes wil ik niet missen...) had ik voor 1 keer toch mijn 'avoid heathrow' regel achterwege gelaten. Ik heb het zowat gehad met 'the world busiest airport', met bijna 480.000 vluchten en 68M passagiers per jaar.

Het was dan ook de eerste keer dat ik het genoegen had om de vorig jaar geopende Terminal 5 een bezoek te brengen. Het werd in het heengaan dan ook een blitsbezoek. De vlucht was ietwat laat in Brussel vertrokken, maar zoals verwacht kom je na een korte vluchtterecht in een holding pattern boven de luchthaven.
In cirkels ongeveer 1000 voet van mekaar worden de vliegtuigen opgestapeld in holding stacks en 1 voor 1 naar de landingsbaan geleid. Dit duurt vaak even lang als de vluchttijd van brussel tot aan de holding stack.

In ieder geval was mijn bezoek aan terminal 5 van korte duur gezien ik in 20 minuten langs politiecontrole, security check en via het ondergronds treintje naar de international departure area moest. Het knoeien met de bus tussen T1 en T4 van vroeger is gelukkig verleden tijd. Dan had ik het niet gehaald.

Bij de terugvlucht vanuit Newark op vrijdag was er wat meer tijd om de terminal even te verkennen:

- Securitycheck: vrij vlot, al vond ik de 'fast lane' voor business travellers nauwelijks sneller dan de normale lane. Wat zeer vreemd was is dat bij het opgaan de laptop in de tas moest blijven en ze nauwelijks enkele dagen later eruit moest. Wie daar een uitleg voor kan vinden, ga je gang
- Shopping: Top ! Niet dat ik iets gekocht heb, maar de winkels zien er prachtig uit en ik vond mijn vertrouwde single malts whiskeys allemaal terug...
- BA lounge: Perfect ! Het vertrouwde broodje bacon als ontbijt maar dan in een zeer ruime en moderne lounge. Onderweg ernaar dit mooie kunstwerk. De sfeer zit vol met kleine spiegeltjes die omkeren in mooie patronen.

heatrow art T5 terminal

- Nog even naar het toilet alvorens de vlucht naar Brussel... even een schoonheidsfoutje...

heathrow T5 terminal restroom problem

Geen opmerkingen: